top of page

Inviterer eiendomsbesittere til trygg sykkelparkering

Det er de siste årene investert milliarder i sykkelveier. Mest er det investert i Oslo. Midlene skal få folk til å sykle mer, men lite er gjort for å sikre syklene når de skal parkeres over litt tid.


ØNSKER Å INVITERE EIENDOMSBESITTERE TIL TIDLIG DIALOG: Hedda Heyerdahl, gründer i Bikeloop.


– Sett sykkelen på kartet tidlig nok, råder Hedda Heyerdahl. Hun står bak Bikeloop, et selskap med løsninger for trygg sykkelparkering tilpasset urbane områder.


– Idéen var å gjøre det enkelt, smart og trygt, slik at faren for tyveri ikke er en terskel for å bruke sykkelen. Med Bikeloops løsninger kan syklister nå parkere trygt, uavhengig om sykkelen må parkeres en halvtime, når eieren er på jobb eller stå i sentrum en natt, sier gründer Hedda Heyerdahl i Bikeloop.

 

Tjuvholmen først ute i Oslo

På Tjuvholmen er de første rommene nå åpne for publikum på et offentlig område. Der kan syklister parkere sykkelen og det er også plass til å legge sykkelhjelm og annet sykkelutstyr. For utfordringen med frittstående sykkelstativer og sykkelhoteller er at kriminelle stjeler sykler eller stjeler deler fra syklene. I tillegg må hjelm og annet utstyr tas med. I 2023 ble det utbetalt over 165 millioner kroner i erstatning for stjålne sykler. Løsningene til norske Bikeloop forhindrer tyveri blant annet på offentlige steder, på kjøpesentre, utenfor bedrifter og i boligområder. Hver sykkel låses inn i sitt eget rom og brukeren låser det med en app.


Utfordringen med tyveri er like reell på mange private områder, både i Oslo og i andre byer. Våre løsninger sikrer syklene, enten man legger opp til parkering ute eller inne, sier Heyerdahl.

 

Stativer og hoteller fungerer ikke

Det er et nasjonalt mål om å øke sykkelandelen til 20 prosent. Mye er investert i bedre og mer sammenhengende sykkeltraseer. Lite er investert i trygge parkeringsplasser.


– Mange av dagens løsninger, er godtebutikker for kriminelle. Det er få som ønsker å sette fra seg en lastesykkel eller annen type sykkel som kan koste opptil 100 000 kroner i et stativ eller på et hotell, der flere har adgang. Det de er opptatt av er at sykkelen er 100 prosent trygg, og står der når de kommer tilbake. Det betyr at sykkelen må stå i et enkelt rom, sier hun.

 

Ulike løsninger til ulike behov

– Vi har utviklet ulike løsninger for sykkelparkering. Tilpasset ulik grad av sikkerhet fra enkeltrom til fellesrom. Både huset, HUB`en, et tårn eller sjakt på 12 meter tilpasset knutepunkt, og den fleksible modulløsning FRAME kan tilpasses miljøene de skal stå i. De er alle bygget av miljøvennlig materiale og kan drives med solenergi eller kobles til strømnettet. Det gjør at det er langt enklere å plassere dem overalt hvor syklister ferdes, sier Heyerdahl.

 

Frir til utbyggere

I alle utbyggingsprosjekter planlegges parkering for biler når nye områder skal utvikles. I fremtiden vil sykkelparkering bli like viktig å planlegge som bilparkering er i dag.

– Eiendomsbransjen bør invitere oss inn i en tidligfase, for å bidra til at sykkelparkering blir en integrert del av områdeutviklingen. Da blir det både tryggere å parkere der og løsningen blir tilpasset miljøet den står i, sier hun.

 

Perfekt for bofelleskap

Nye normer for sykkelparkering gjør at de fleste byggeprosjekter har få parkeringsplasser og i 2025 trer ytterligere EU-krav til sykkelparkering i kraft. Allerede har mange bofellesskap få eller ingen oppstillingsplasser for biler, så sykkel og kollektivtrafikk er i realiteten de eneste mulighetene for daglig transport. 


– Bikeloop er perfekt for felleskap som ønsker å ha trygg sykkelparkering i fellesarealer. Tyveri fra bakgårder eller fra kjellere er vanlig i norske byer. Bikeloop sikrer syklene bedre og kan tilpasses det arealet som er tilgjengelig. Med vårt smarte system har vi også utviklet tjenester i våre løsninger slik at løsningene blant annet er tilpasset sykkeldeling og hjemlevering av varer, sier Hedda Heyerdahl.

Comments


bottom of page