top of page

Bikeloop samlet eiendomsbransjen

Trygg sykkelparkering er en av de største hindringene for å øke sykkelandelen i byene. Bikeloop tok nylig initiativet og inviterte ledende aktører fra eiendomsbransjen til et frokostmøte for å belyse utfordringene og mulige løsninger på fremtidens behov for trygg sykkelparkering.


PANELDEBATT: F.v. Eline Oftedal fra Syklistforeningen, Richard Dirdal fra Bikeloop, Vanessa Lagerkvist fra Sirqel, Stian Eide Myhre fra Fredensborg Bolig og Nora Benedicte Brinchmann ira Malling.


Mangel på trygg sykkelparkering en betydelig årsak til at mange syklister vegrer seg for å sykle til jobb eller inn til byen. I en undersøkelse fra Syklistforeningen, presentert av Eline Oftedal, ble det fremhevet at dårlig sykkelparkering er blant de tre største hindringene for å øke sykkelandelen i Norge.


– Hvis vi ser bort fra dårlig vær, er trygg sykkelparkering et av de største hinderne for økt sykkelbruk. Mange syklister er redde for å parkere sykkelen sin usikkert, noe som hindrer folk i å bruke sykkel som transportmiddel, sier Eline Oftedal, generalsekretær i Syklistforeningen.


Kapasitet vs. sikkerhet

En av hovedutfordringene som ble diskutert under frokostmøtet, var balansen mellom kapasitet og kvalitet på sykkelparkeringen. I mange tilfeller settes kravene til antall parkeringsplasser foran behovet for høy sikkerhet på løsningene.

– Det er et stort behov for trygg sykkelparkering, og dette blir stadig mer presset på av leietakere. Kravet om kapasitet går ofte på bekostning av kvaliteten, men det er viktig at vi opprettholder høye standarder for å møte syklisters behov for trygg og praktisk parkering, sier Nora Benedicte Brinchmann, seniorrådgiver og partner i Malling.


Brinchmann understreket også at det er økt fokus på gjesteparkering, særlig i nabolagskontorene, som en viktig del av å gjøre byene mer sykkelvennlige.


Ny veileder for bedre sykkelparkering

Stian Eide Myhre, leder for forretningsutvikling og bærekraft i Fredensborg Bolig delte sine erfaringer med utviklingen av sykkelparkering. Fredensborg Bolig har som mål å utvikle minst 30.000 nye sykkelparkeringsplasser, men spørsmålet er om de skal være av høy eller lav sikkerhet.

– Kravene om kapasitet kommer ofte foran sikkerhet, men i samarbeid med Syklistforeningen har vi utviklet en veileder for bedre sykkelparkering. Denne veilederen skal bidra til å informere om hva som er høy standard for sykkelparkering, og forhåpentligvis føre til en økning i kvaliteten på parkeringen for syklistene, sier Myhre.


Elsykkelens rolle i sykkelparkeringen

Vanessa Lagerkvist, CEO i Sirqel påpekte også den økende viktigheten av trygg sykkelparkering, spesielt for elsykler. Med flere kunder som erstatter bil nummer to med elsykkel, er det et økende behov for sikre og tilgjengelige parkeringsløsninger for disse syklistene.

– Elsykkel kan erstatte bilen i større grad, og elsyklister sykler mer hele året. Det er derfor avgjørende å tilby trygg sykkelparkering som møter både praktiske behov og gir beskyttelse mot vær og tyveri, sier Lagerkvist.


Bikeloop presenterer løsninger for fremtidens sykkelparkering

Bikeloop har utviklet konsepter for større sykkelparkeringsanlegg, som representerer en voksende utfordring i eiendomsbransjen. I takt med at flere byer får behov for sykkelparkering i stor skala, er det viktig å finne løsninger som er kostnadseffektive, plassbesparende, brukervennlige, og ikke minst bærekraftige.

– Større sykkelanlegg med mange sykler kan løses på en kostnadseffektiv og sikker måte, og vi har utviklet konsepter som kombinerer alle disse faktorene. Dette er noe vi ser etterspørsel etter i eiendombransjen, og vi håper å bidra til en mer bærekraftig og trygg sykkelparkering i fremtiden, sier Richard Dirdal, CEO i Bikeloop.



Diskusjonen mellom Bikeloop og eiendomsbransjen har tydeliggjort de viktigste utfordringene knyttet til trygg sykkelparkering, og har bidratt til å sette fokus på løsninger som både øker kapasiteten og sikrer høy sikkerhet på parkeringen. Med økende etterspørsel etter sykkelvennlige byer og transportløsninger, vil samarbeid mellom aktører i både sykkel- og eiendomsbransjen være avgjørende for å skape trygge og tilgjengelige sykkelparkeringsløsninger for fremtiden.



INNLEGGSHOLDERE: Nora Benedicte Brinchmann, seniorrådgiver og partner i Malling og Richard Dirdal, CEO i  Bikeloop.

ØNSKET VELKOMMEN: Mona Elisabeth Gladhus, leder marked og prosjekt i Bikeloop.

PARKERTE SYKKELEN TRYGT UNDER FROKOSTEVENTET: Morten Sandberg fra Akershus Kollektivterminaler FKF


Comments


bottom of page